Er zijn het afgelopen jaar méér toegangsbewijzen voor de podiumkunsten met een Podium Cadeaukaart aangeschaft dan het jaar daarvoor. In 2017 rekenden cultuurbezoekers voor ruim € 6 miljoen aan toegangsbewijzen met de Podium Cadeaukaart af. Wekelijks werden er meer dan 3.000 keer theater- en concertkaartjes met een Podium Cadeaukaart afgerekend. Sinds de oprichting van de Podium Cadeaukaart in 2010 (de plastic opvolger van de papieren Theater en Concertbon) worden er elk jaar méér tickets aangeschaft met de cadeaukaart.

Podium Cadeaukaart wordt uitgegeven door Stichting Promotie Theater en Concertbezoek (SPTC). SPTC stelt zich ten doel extra bezoek aan theater en concert te genereren middels de Podium Cadeaukaart en de expertise & data die daarmee zijn opgebouwd. In een publieksonderzoek van SPTC geeft 61% van de kaarthouders aan dankzij de Podium Cadeaukaart vaker een voorstelling of concert te bezoeken.

De verkoop van Podium Cadeaukaart is eveneens gegroeid, met ruim 9% ten opzichte van 2016. Door een uitbreiding van het aantal retailkanalen waar de Podium Cadeaukaart te koop is, is de aanschaf van de cadeaukaart voor consumenten toegankelijker gebleken. Daarnaast werd de Podium Cadeaukaart door een toenemend aantal zakelijke klanten afgenomen.

De Podium Cadeaukaart is onbeperkt geldig en inwisselbaar bij meer dan 280 podia in Nederland. In december 2017 won Podium Cadeaukaart voor het derde jaar op rij de titel ‘Giftcard van het Jaar – Entertainment’. De opbrengsten van SPTC vloeien altijd terug naar de sector; ze worden besteed aan de exploitatie en marketing van de Podium Cadeaukaart of aan collectieve promotie van de podiumkunsten.