Podium Cadeaukaart heeft in 2019 weer een mooie stijgende lijn in verkoop gerealiseerd en zeker met de verzilvering indrukwekkende resultaten behaald. Zo hebben er 180.000 transacties met Podium Cadeaukaart plaatsgevonden bij de aanschaf van toegangstickets voor theater en concert. Met een verzilveringswaarde van 7,9 miljoen is een stijging van 4,2% ten opzichte van 2018 behaald. Uit de jaarlijkse enquête onder Podium Cadeaukaarthouders (ontvangers van de cadeaukaart) komt naar voren dat 66% vaker naar theater en concert is gegaan door Podium Cadeaukaart terwijl zij anders (bijna) nooit gingen. Deze eerste-keer-bezoekers bereiken en aanzetten tot het bezoeken van theater en concert is de grootste drijfveer en motivatie van het Podium Cadeaukaart Team.

Het jaar 2019 stond echter vooral in het teken van de nieuwe productlijnlancering. Zo heeft het gehele assortiment een metamorfose ondergaan en is de ‘oude’ Podium Cadeaukaart bij alle verkoopkanalen als Retail, Podia, Online en B2B wederverkopers vervangen. Bij de start van het nieuw cultureel seizoen in augustus 2019 ging ook de verkoop van deze nieuwe productlijn van start. De invoer hiervan heeft een positief effect gehad op de verkoopresultaten in de tweede helft van 2019. Ook de start van een nieuwe merkcampagne heeft positieve resultaten opgeleverd waar Podium Cadeaukaart in 2020 verder op door gaat bouwen.

Het Podium Cadeaukaart Team is trots op de behaalde resultaten van 2019 maar kijkt met een dubbel gevoel terug. Tijdens het schrijven van het jaarverslag 2019 heeft de coronacrisis de culturele sector hard geraakt. De effecten van de crisis zijn flink voelbaar bij de podia. Directeur Alex Schade: ‘Juist nu is de promotionele rol van Podium Cadeaukaart van belang en noodzakelijk. Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek (SPTC), uitgever van de Podium Cadeaukaart zal zich dan ook inzetten voor nieuwe initiatieven om theater- en concertbezoek te realiseren. Het is de missie en ambitie van SPTC om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het verhogen van theater- en concertbezoek met daarnaast ook eerste-keer-bezoekers te bereiken en kennis te laten maken met de wereld van de podiumkunsten. Als non-profit organisatie zijn wij trots op onze opdracht en zeer toegewijd bij de uitvoering hiervan. Zoals gesteld bevinden ook de podia zich voor de nodige uitdagingen en maakt dit het des te belangrijker om als collectief op te trekken met de gezamenlijke missie: méér bezoekers voor theater en concert!’

Uitgever van de Podium Cadeaukaart is Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek (SPTC). De stichting met ANBI-status zet zich al ruim 40 jaar in ter bevordering van theater- en concertbezoek. De Podium Cadeaukaart is het marketinginstrument van de podiumkunstensector. Ruim 300 podia zijn aangesloten bij Podium Cadeaukaart waaronder theaters, stadsschouwburgen, poppodia en theaterfestivals. De opbrengsten van de cadeaukaart keren altijd terug naar de sector, in aankoop van toegangstickets voor theater en concert of in de vorm van promotie voor de sector. Podium Cadeaukaart is lid van het Keurmerk Cadeaukaarten die de veiligheid van consumenten waarborgt.

Neem een kijkje achter de schermen bij Podium Cadeaukaart en lees het gehele jaarverslag van 2019 hier.